Har något blivit lite tokigt i leveransen av din nya möbel? Detta är givetvis jättetråkigt och vi finns här för att hjälpa dig. Här nedan finner du vår reklamationsguide för hur du anmäler en skada, saknad vara eller någon annan felaktighet vid leveransen.
Innehåll:
Reklamationer - Så går du tillväga
Alla reklamationer skall anmälas via mail till info@trendrum.se. Vi kan inte ta emot reklamationsärenden per telefon eller i showroom eller på vårt lager. För snabbast möjliga hantering, skicka ditt ordernummer, tydlig felbeskrivning och tydliga bilder i ett och samma mail. Observera att mail med bilagor inte kan överstiga 20 MB.
Se nedan vilken typ av information som du behöver skicka för varje typ av fel.
Transportskada
Vid mottagande av ny vara ska du alltid syna ytteremballaget och alla synliga skador utanpå paketet ska påtalas för chauffören /serviceombudet innan du signerar/tar emot paketet. Observera att du behöver spara allt emballage när din vara är transportskadad.
Vid reklamation av transportskada behöver vi följande information:
- Var emballaget skadat, skicka bilder på skadorna på emballaget
- Bilder på skador på varan. Det ska vara tydliga bilder och både en närbild och en bild på lite längre håll där man ser skadan i en helhet på möbeln.
- En tydlig beskrivning av var på varan som skadan sitter
Produktfel
Produktfel är fel som är från fabrik, det kan vara skador på varan fast det inte finns någon motsvarande skada på paketet. Det kan vara delar som är felbyggda eller lackeringsmissar etc. Vid produktfel behöver vi följande:
- En tydlig beskrivning av var på varan som felet sitter. Ange den beteckning som delen har i instruktionsmanualen, alternativt ringa in delarna i instruktionsmanualen, ta en bild på denna och skicka in bilden via mail till oss.
- Tydliga bilder på skadorna. Det ska vara både en närbild och en bild på lite längre håll där man ser skadan i en helhet på möbeln.
Saknad del/saknad vara
Om något saknas i leveransen behöver vi veta exakt vad som saknas.
- Om det saknas en del i ett paket så behöver vi veta vilken del som saknas. Ange den beteckning som delen har i instruktionsmanualen, alternativt ringa in delarna i instruktionsmanualen, ta en bild på denna och skicka in bilden via mail till oss.
- Om det saknas ett helt paket i sändningen så behöver du ange vilken vara det är som inte var med i leveransen
Fel vara
Om du har fått en vara som inte stämmer med det som du har beställt så behöver vi få in en bild på paketet som du har tagit emot. Ta bilden så att man ser den produktinformation som står utanpå kartongen. På vissa varor står denna information istället på en ditklistrad etikett, då är det denna vi behöver en bild på. Det är alltså INTE själva fraktetiketten som du ska skicka en bild på. Denna information gör att vi snabbt kan se var det har blivit fel och rätta till felet.
Om du har öppnat paketet och sett att det är fel vara så behöver vi även en bild på varan.
OBSERVERA När du upptäcker ett fel på varan som du har tagit emot så är det väldigt viktigt att du sparar allt emballage inför en eventuell retur.
Reklamationshantering
Efter inskickat ärende kommer du att få svar från vår reklamationshantering via mail, så snart som de har öppnat ditt ärende. Det kan ta mellan 2-6 arbetsdagar, beroende på om det är högsäsong eller lågsäsong för tillfället.
Vid reklamationer arbetar vi för att i första hand avhjälpa felet genom att byta ut den del av varan som det är fel på. Går inte detta kan ett byte till ny vara bli aktuellt alternativt att du erbjuds en kompensation motsvarande värdeminskningen på varan.