Produktfrågor
Hur väljer jag rätt säng/sängmadrass?
Alla kroppar är unika och alla har vi vårt eget sätt att vilja sova på. I
Trendrums sängguide
kan du läsa om komforten i olika typer sängmodeller, madrasser och fjädringssytem.
Hur kan jag känna mig säker på att göra rätt val, när jag ska köpa soffa online?
Vi vill att du skall kunna känna dig helt trygg med ditt köp och din nya soffa! I Trendrums soffguide finner du svar på de flesta frågor som kan dyka upp i samband med soffköp.
- Hur vet jag att soffan är tillräckligt hård/mjuk att sitta i?
- Vad betyder sitthöjd & sittdjup för komforten?
- Vad finns det för olika typer av möbelstoppning?
- Hur slitstark är egentligen klädseln?
- Vilka garantier har jag?
Vilken stoppning/komfort ska jag välja till mina soffdynor?
Vilken stoppning du ska välja i dina soffdynor är helt och hållet en smaksak. Kallskumsdynor håller formen mycket bra över tid och kallskummet i våra soffdynor är av hög kvalitet för bästa hållbarhet och komfort. Kallskumsdynor gör att soffdynorna ser lite mer uppblåsta ut, dunstoppning gör dem plattare. Dynor med dunstoppning behöver puffas till, vändas och skakas om regelbundet för att hålla formen bra. Gör man detta så har man dynor som håller länge. Tycker du att det verkar jobbigt att hålla på att pyssla om dina soffdynor? Välj då kallskum, det kräver ingen skötsel alls.
Jag vill veta hur möbelklädseln ser ut i verkligheten innan jag beställer, hur gör jag?
Du kan kostnadsfritt beställa hem tygprover från oss. Du hittar en länk inne på de produkter som har valfri färg. Du hittar även en beställningssida på förstasidan under Alla avdelningar –
Beställ tygprover.
Du kan givetvis även maila in din beställning eller kontakta vår kundtjänst för råd kring färg- och tygval.
Vad är wenge?
Wenge är ett exotiskt träslag som är ganska hårt. Nysågat är det ljust i färgen med en grönaktig kärna. Efter en tid mörknar träet till en brunviolett, nästan svart färg. Wenge som trä i möbler är ganska ovanligt. Oftast är det färgen Wenge som avses när en möbel anges som Wenge. Det är då en beteckning på en nästan svart nyans.
Vad är mdf?
MDF - Står för Medium Density Fibreboard - en sorts träfiberskiva med slät yta som är vanligt förekommande i möbler, särskilt bordsskivor. Har en stor fördel i att materialet inte kan spricka. MDF tillverkas till 100 % av barrträ.
Vad är heveaträ?
Heveaträ kallas även gummiträ eftersom det kommer från den trädsort som man utvinner naturgummi ur. Är ett mycket vanligt träslag i möbler. I hårdhetsgrad motsvarar det den svenska boken eller björken.
Vad innebär det att varan är ”patinerad” eller ”antikbehandlad”
Att en vara är patinerad eller antikbehandlad innebär att man har gjort någon form av behandling av möbeln efter tillverkning som ger möbeln en antik- eller vintagefinish. Det kan till exempel röra sig om att färgen är medvetet avskavd på delar av möbeln, att läder getts en behandling som gör att det ser ”slitet” ut eller att man medvetet gjort märken i möbeln vid tillverkning. Ett exempel är möbler i så kallad Shabby Chicstil. Behandlingen påverkar inte möbelns hållbarhet eller funktion.
Vad innebär att möbeln är "pikerad"?
Att möbeln är pikerad innebär att man har gjort indragningar, antingen enbart sydda eller med hjälp av knappar. Vanligast på sänggavlar samt soff- och stolsryggar.
Hur väljer jag rätt matta online?
Var noga med mattstorleken - mät upp och märk ut ytan där mattan är tänkta att placeras, så att du tydligt kan se att den får plats.
Var noga med att mattans material stämmer överens med vad du har tänkt dig och var den skall placeras (ullmattor har exempelvis goda smutsavvisande egenskaper).
Fler och mer utförliga beskrivningar på frågor som kan tänkas dyka upp i samband med att köpa matta online hittar du i Trendrums mattguide.
Hur många typer av mattor har ni i sortimentet?
Vi har drygt 20 olika kategorier av mattor i sortimentet. Några av de mest populära är: ullmattor, ryamattor, kelimattor, wiltonmattor, fårskinn, koskinn, mattor i patchwork samt lekmattor för barnrummet. Du hittar även enklare trasmattor, trappstegsmattor, badrumsmattor och dörrmattor.
Hur underhåller jag tyg-, trä- & skinnmöbler från er på bästa sätt?
Olika möbler kräver olika möbelvård! Läs mer om detta i Trendrums egen guide -
Material & möbelvård.
Beställning & Betalning
När kommer min orderbekräftelse?
Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress du angivit direkt efter slutfört köp. Skulle din orderbekräftelse inte dyka upp är det viktigt att du kontaktar Trendrums kundservice på telefon eller e-post. Du kan även dubbelkolla så att bekräftelsen inte hamnat i skräpposten eller liknande.
När kommer min faktura?
Din faktura aktiveras och skickas till dig i samband med att ordern skickas från oss. Din faktura kommer antingen till din e-postadress eller till din brevlåda beroende på vilket val du gjort i din order. Har du valt delbetalning kan det ta längre tid innan fakturan kommer till dig. Har du frågor angående din faktura kan du kontakta Svea som sköter vår fakturering. Svea telefonnummer:08 - 514 931 13. Mejladress: swp@svea.com, eller Svea-mina sidor.
Levererar ni till andra länder än Sverige?
Trendrum har tyvärr ingen möjlighet att leverera produkter utanför Sveriges gränser.
Kan man få hjälp att montera varorna?
Tyvärr så har Trendrum inte någon möjlighet att erbjuda monteringshjälp.
Kan jag ändra betalsätt i efterhand på min beställning?
Vi har ingen möjlighet att ändra betalsätt på en redan lagd order. Har du valt faktura som betalsätt så kan du när får fakturan lägga om denna till en delbetalning. Du gör detta genom att följa instruktionerna som står på fakturan. Om du har valt delbetalning så kan du betala in hela dit delbetalningsbelopp direkt när du får den första fakturan om du vill. Om du har frågor kring din faktura eller delbetalning så kan du kontakta Svea som vi samarbetar med kring fakturering.
Leverans
Hur spårar jag min order?
I din orderbekräftelse finns en blåmarkerad länk som heter “din orderstatussida”. När ordern är skickad från oss kan du genom denna länk spåra din order under transporten. Det kan dröja någon dag efter att ordern skickats innan sändningsinformation dyker upp.
Blir jag kontaktad/aviserad för att boka leverans?
Transportbolagen ska alltid avisera innan leverans. Aviseringen sker normalt sett via sms ca. 1 dag innan leverans avses. För att bekräfta leveransen behöver du svara OK på smset från transportören. Vill du boka en annan leveransdag kontaktar du transportbolaget på angivet telefonnummer. Tel DSV: 08-609 50 80 Tel DHL: 0771-345 345
Vilket transportbolag använder Trendrum?
Trendrum använder sig för närvarande av DSV, Schenker och DHL som transportörer.
Bär chauffören in godset vid leverans?
Chauffören har i sitt avtal att enbart leverera godset till din tomtgräns eller så nära tomtgränsen det går. Chauffören är alltså ej skyldig att bära in något till dig, inte ens till ytterdörren.
Hur ändrar jag min leveransadress?
För dig som inte slutfört ditt köp, se nedan: Om du ännu ej slutfört ditt köp kan du klicka i rutan "Annan leveransadress" och där fylla i vilken leveransadress du önskar. För denna funktion krävs att du har Bank ID för att kunna göra en signering. När du slutfört ditt köp kommer du att få upp en guide till hur du signerar din leveransadress med Bank ID.
För dig som redan slutfört ditt köp, se nedan: Eftersom att det är gjort ett fakturaköp i er order blir det automatiskt er folkbokföringsadress som leveransadress. Det går endast att fylla i en ny leveransadress vid kort- och direktbetalning eller om du har möjlighet att signera via Bank ID. Detta anges på vår hemsida. Vill du ändra adress behöver du inkomma med något som styrker att du är kopplad till den nya adressen. Detta har med bedrägeririsken att göra. Du kan exempelvis skicka en bild på ett kontrakt över att du äger fastigheten på den nya adressen, en faktura ställd till dig på den nya adressen, eller liknande.
Kan ni ordna expressleverans?
Tyvärr har Trendrum ej möjlighet att leverera via expressleverans.
Det ser ut som att min sändning skickats fram och tillbaka mellan olika städer, vad betyder det?
Anledningen till att det kan se ut som att din sändning skickas fram och tillbaka är att den blivit uppdelad. Ett kolli har alltså ankommit till terminalen vid en tidpunkt och det andra kollit har ankommit vid en annan tidpunkt. Allting ska ändå levereras vid samma tillfälle.
Vad händer om min vara är försenad i leveransen?
Om en eller flera varor i din order är försenade kommer vi att kontakta dig via e-post så snart vi fått information om förseningen från vår leverantör. I de fall en försening skulle uppstå utgår en kompensation i form av ett presentkort. Observera vänligen att endast den leveransförsenade produkten kompenseras och ej eventuellt övriga varor på din order. Om leveransförseningen meddelas god tid i förväg så utgår ingen kompensation. Kunden har vid leveransförsening rätt att häva köpet utan kostnad. Vi fullföljer alla avtal i enlighet med konsumentköplagen.
Behöver jag vara hemma när min vara levereras?
Ja, du behöver vara hemma och ta emot leveransen av din vara så att du kan visa legitimation och verifiera att du är rätt mottagare. Du behöver även kvittera att du har tagit emot sändningen.
Hemleverans sker dagtid på vardagar och tidpunkt på dagen beror på var i landet du bor. Innan leveransen får du ett SMS med en avisering där ett tidsintervall för leverans anges. Du behöver svara OK på detta SMS för att leverans ska ske den angivna tidpunkten.
Jag kan inte vara hemma när min vara ska levereras – vad gör jag?
Om du inte har möjlighet att vara hemma och ta emot varan när den levereras så brukar det oftast gå att hämta varan på fraktbolagets terminal. Ring till aktuellt fraktbolag och kolla med dem om detta går att göra. Vid uthämtning krävs att du visar en giltig legitimation.
Du kan också låta någon annan ta emot varan åt dig. Denna person måste då visa upp både sin egen och din legitimation. Personen som tar emot måste vara över 18 år.
Vad innebär leveranstid 2-6 vardagar?
Detta innebär att varan normalt sett kommer att kunna skickas ut från vårt lager inom 2-6 vardagar efter lagd beställning. Observera att om du bor långt norrut i landet så kan leveranstiden bli lite längre än normalt.
Vad innebär att min order behandlas?
När det står Behandlas som status på din orderstatussida så innebär det att din vara ännu inte är registrerad som skickad i vårt system. Detta kan innebära att varan ännu inte har lämnat vårt lager, men det kan också vara så att varan går som direktleverans från någon av våra leverantörer. Om så är fallet så kan det stå Behandlas på din beställning fast varan är skickad till dig.
Vad betyder Estimated Delivery Date hos DSV?
Klickar man på länken för spårning på sin orderstatussida så skickas man vidare till DSV för att kunna se mer information.
På en rad står "Estimaded Delivery Date" och sedan ett datum, detta är dock bara ett ungefärligt besked och det betyder inte att leveransen kommer att ske exakt den dagen. Man blir alltid kontaktad för att boka leveransdag först.
Min order har varor med olika lång leveranstid, hur gör ni då?
Om ordern har varor med olika lång leveranstid så väntar vi med att skicka ordern tills allt finns på lager, önskar man att få leveransen uppdelad så får man kontakta oss via telefon eller mail så löser vi det.
Retur & Reklamation
Vad gör jag om godset är skadat / fel vara?
Är godset skadat eller har du fått fel vara vid leverans? Då måste du notera detta direkt till chauffören samt därefter kontakta Trendrums kundservice snarast. Vi ser även gärna att man tar bilder om själva emballaget är skadat innan man öppnar och kontrollerar varan.
Vidare hur du gör en reklamation om detta beskrivs utförligt i vår
reklamationsguide.
Vad har jag för ångerrätt?
Information om ångerrätt samt andra villkor hittar du under “köpvillkor” på vår hemsida. Se länk: https://www.trendrum.se/kopvillkor
OBS! Varor märkta med "tillverkningsvara" omfattas inte av ångerrätten.
Hur går jag tillväga för att returnera en vara?
Om du önskar att returnera en vara kontaktar du Trendrum inom 14 dagar från att du tagit emot varan, därefter kommer vi att skicka en retursedel till dig via post som du sedan klistrar på paketet. Är det skickat med hemleverans medföljer det ett telefonnummer så att du kan boka upphämtning med fraktbolaget, annars lämnar du in varan hos närmaste ombud.
Vilken garanti har jag på varan?
Vi tillämpar ett års garanti (för fabrikationsfel) och tre års reklamationsrätt på våra varor. Reklamationsrätten täcker inte fel som uppstått genom bristande skötsel eller genom yttre åverkan på möblerna. Vissa varor har tio års garanti på delar av möblerna. Detta står då specificerat på produktsidan för den aktuella varan. Du kan läsa mer om garanti och reklamation i våra köpvillkor.
Jag hittar inga ben till min soffa eller stol?
Börja med att kolla under soffdynorna – oftast ligger benen där! Benen kan även finnas undanstoppade under tyget som sitter på möbelns undersida. Kolla om det finns någon dragkedja eller kardborrknäppning på möbelns undersida.
Saknas någon del av din vara så skall du göra en reklamation till kundtjänst. Läs mer om hur du gör en reklamation på bästa sätt i vår
reklamationsguide.